Muzeul Locomotivelor Cu Abur: aceasta pagina prezinta o scurta descriere a obiectivului turistic
Muzeul Locomotivelor Cu Abur, adaugat pe hvp in categoria Muzeu, zona turistica Banat, in judetul Caras Severin, localitatea Resita
Muzeul Locomotivelor Cu Abur Descriere
Muzeul a fost constituit, prin eforturile ing. Mircea Popa, director al Uzinelor resitene pe atunci, în anul 1972, la aniversarea unui secol de productie de locomotive cu aburi la Resita. Cuprinde 16 exponate din diverse epoci de constructie, cel mai important fiind locomotiva RESICZA, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în spatiul sud-est european, la Resita , în 1872-73. Celelalte doua („Bogsan” si „Hungaria”) au fost casate în anul 1937. Locomotiva „Resicza” a fost recuperata, în 1961, de la Câmpia Turzii , unde era garata pe o linie de manevra. Proiectata de John Haswell (1812 – 1897), originar din Scotia, dar stabilit la Viena , piesa este o locomotiva tender cu doua roti cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forta de tractiune de 1125 kg si 45 CP la viteza de 11 km/h. Lungimea locomotivei este de 4,48 m si greutatea în serviciu, de 11,5 t. A fost construita în conditii improvizate în atelierele uzinelor StEG Resita, iar în perioada 1961-1972 a fost garata pe o linie de manevra în fata Fabricii de locomotive (1923) din complexul uzinal local. Fabricatia locomotivelor cu aburi la Resita se încheie în anul 1964, cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului. Cu doua exceptii, cele 16 piese din Muzeul de astazi, concentreaza istoria de aproape un secol a acestei importante componente a industriei constructoare de masini pe malurile Bârzavei.